Monday 5 November 2012

Penjelasan Yang Kabur Dari Nurul Izzah

Mesej apa sebenarnya yang Nurul Izzah hendak sampaikan apabila berkata:
  1. "Tiada desakan dalam beragama... mana boleh sesiapa kata "maaf ini (kebebasan beragama) hanya untuk bukan melayu sahaja", ia seharusnya dilaksanakan sama rata."
  2. "Kita tidak boleh memaksa orang lain untuk menganut sesuatu agama, dan ini sepatutnya dilaksana untuk orang Melayu juga."
  3. Dan menambah dia berpegang pada pendirian umum sedia ada (setelah masuk Islam, seorang Muslim tertakluk dengan Syariat Islam).
 - Jawapan Nurul izzah ketika sesi soal jawab dalam Forum bertajuk "Islamic State: Which Version; Who's Responsibility?" di Gereja Full Gospel, Subang Jaya. Lihat sini.

Terdapat kecelaruan dan kontradiktori dalam kenyataan no. 1 + 2 dan kenyataan 3.

Tetapi dengan kenyataan itu,orang bukan Islam yang tidak faham Al-Quran langsung mengangkat Nurul sebagai negarawan, demokrat dan pemimpin yang berfikiran luas. Bakal Perdana Menteri Malaysia. Poodah! 

Seolah-olah Nurul menjadi jurucakap mereka, kerana hanya paderi dan orang bukan Islam yang gemar jawapan macam ini.

Tujuan dan niat mereka walau terselindung, sangat jelas. Kita sepatutnya tidak kompromi dalam hal ini demi menjaga kesuciaan dan ketinggian agama Islam. Tajuk forum pun dah salah dari segi nahunya. Tiada who's resposibility dalam Inggeris, kecuali Inggeris ciptaan Pakatan Rakyat.

Dalam penjelasan Nurul Izzah, dia mendakwa ada percubaan memutarbelitkan kenyataannya seolah-olah dia meremehkan soal akidah dan dia mudah menerima orang Islam yang memilih untuk murtad.

Siapa sebenarnya yang nak putar belit siapa sekarang ni. Ini bukan percubaan nak putar belit kenyataan dia. Dia sendiri yang terbelit. Maksud kenyataan Nurul amat jelas, tetapi dia cuba tutup pula dengan kenyataan no.3. Langkah keselamatan. Safety First OK.

Malangnya ayat-ayatnya bercanggah.

Puak bukan islam pun nak tarik undi, yang orang islam pun nak dapatkan undi.

Mempermainkan Islam untuk dapatkan undi, mempergunakan Islam untuk pertahankan undi.

Kalau ayat bercanggah bermakna yang bercakap itu tidak stabil. Dia keliru. Hanya orang gila je yang undi orang tak stabil macam Nurul ni.

Membongkar Sandiwara Nurul Izzah.

No.1 dan no. 2 bercanggah dengan no.3. Ini jelas bagi mereka yang berfikiran waras dan tidak mengalami sindrom sakit otak. Percanggahan yang jelas dari segi Syariat.

Ayat 1 bermaksud kebebasan agama harus untuk semua, sama rata. Dia menyatakan orang Melayu (yang sememangnya Islam) tidak bebas dan terikat dengan Islam (kerana faktor kelahiran). Jadi, orang Melayu seharusnya diberi kebebasan untuk menganut mana-mana agama pilihannya.

Adakah anak-anak Melayu ini tidak beragama? Belum mempunyai agama? 

Kalau belum, ayat Al-Quran, Surah Al-Baqarah ayat 256 yang dipetik oleh Nurul Izzah dalam penjelasannya, terpakai. Jadi, mereka ini sudah Islam atau belum? Adakah mereka ini tidak kenal Allah SWTsebagai Tuhan dan tidak kenal Nabi Muhammad SAW sebagai Rasul?

Itupun ada sedikit kelonggaran dalam terjemahan ayat. Malah, menurut banyak Ulamak, Ad-Din dalam ayat itu bermakna Islam. 

Kalau sudah, ini termasuk kes murtad.

Kenyataan no. 2 pula bererti orang Melayu dipaksa mengikut dan menganut Islam. Ayat no. 2 ini sama maksudnya dengan no.1 tapi dipandang dari sudut yang lain. Di sini, Nurul Izzah cuba jelaskan yang ada lagi agama-agama lain yang boleh dianuti oleh orang Melayu. Dia mengiktiraf agama-agama lain yang sama dengan Islam.

Kita semua faham ada agama lain, dan mereka bebas dalam beragama. Tiada masalah. Ini tidak bermakna kita harus juga mengakui ada agama lain yang setaraf atau sebaik Islam. Ini bercanggah dengan ayat Al-Baqarah 256 tadi. 

Nurul ini faham atau tidak antara kebenaran dan kesesatan yang dimaksudkan dalam ayat Al-Quran itu. Tolonglah rujuk dulu dengan ulamak-ulamak muktabar dan sheikhul islam dalam PAS tu. Jangan semberono.

Ayat no. 3 yang benar. Tiada masalah di sini. Sudah jelas murtad adalah satu kesalahan jenayah dalam syariat Islam.

Kesimpulan dari kebebalan dan/atau sandiwara Nurul adalah seperti berikut:

1. Dia mempertikaikan keIslaman anak-anak Melayu yang jelas Islamnya dalam Perlembagaan. Dia menyatakan mereka ini belum beragama apabila menggunakan ayat Al-Baqarah 256 itu tadi, kerana jelas ayat Al-Quran itu merujuk pada memaksa orang lain memeluk agama Islam, dan bukannya orang Islam keluar Islam.

2. Dia pendokong pluralisme yang menyamaratakan semua agama di dunia ini. Pluralisme berpandukan hak asasi kemanusiaan untuk kebebasan individu dalam beragama dan kebebasan agama dalam beragama. Adakah agama lain yang boleh dianuti selain Islam wahai Nurul? Sila jawab sebagai Islam tulen, bukan Islam pluralisme.

3. Nurul Izzah hilang pertimbangan mengenai Perlembagaan Persekutuan. Antara yang berkaitan adalah Perkara 3(1), Perkara 11(4) dan Perkara 12. Apakah YB Nurul berniat memasuhkan Perkara 11 (4) dalam Perlembagaan Persekutuan?

Mana boleh dia kata sesuatu dan kemudian mengatakan sesuatu yang menafikan maksud yang awal tadi. Sebagai contoh; Nurul Izzah kata dia suka makan nasi lemak. Lepas itu dia menambah lagi yang dia benci santan. Ada logika kah?

Walhal nasi lemak mengandungi santan, itulah yang termaktub dalam definisi asli nasi lemak.

Kecuali dia sakit mental dan pengamal pluralisme mengatakan nasi ayam pun nasi lemak juga. Sama juga. Nasi juga. Nasi ayam pun ada lemak ma..

Atau dia seorang mujtahid yang mengatakan nasi lemak tak perlu pakai santan, boleh pakai lemak kambing. Orang macam ni memang ramai yang suka dan sokong. Senang hidup. 

Seperti dalam agama, memang ada agama baru atau agama Islam yang dipermodenkan dengan bidaah. Ya, Islam juga namanya, Islam Pluralisme. Tetapi mengaku islam, pluralisme dia tak nak mengaku.

Dalam banyak isu yang cuba disensasikan oleh Pakatan Rakyat, nampak jelas dan terserlah kebodohan dan kejelekan pemimpin-pemimpinnya. Politik semberono, main tangkap muat. Berkata dahulu, berfikir kemudian. Rajin sikit, rujuk dan tanya. Lindunglah sikit kebodohan itu.

Kononnya hebat, walhal musibat.

Kononnya kukuh, walhal lumpuh.

Bila bercakap pasal Islam, seolah-olah sebagai jurucakap Tuhan, ada mandat dan surat kuasa dari Allah SWT.

Bila bercakap soal rasuah, lebih sudu dari kuah. Seolah-olah diri sendiri suci bersih.

Bila cakap pasal kroni, ini yang ironinya. Paku dulang, paku serpih!

Bila cakap hak asasi, hak asasi ala barat yang diagungkan, hak asasi Islam dianggap basi. Hak asasi ala SUARAM berbeza dengan hak asasi Islam.









No comments:

Post a Comment



Your Feedback Is Always Appreciated.

Please do not spam, spam comments will be deleted immediately upon my review.

Regards

Mikka Adam
Back To Home