Sunday 28 October 2012

Abby Abadi: Ambil Galah Tolong Jolokkan.


IKLAN:

Cara yang pantas lagi ekspres untuk melayakkan diri bergelar ustaz atau ustazah, dan yang paling utama sebagai wakil Tuhan, jurucakap Allah SWT. 

Hanya di Malaysia sahaja.

Terbuka pada semua lapisan masyarakat.

Pengalaman dan kelulusan akademik tidak diutamakan. 

Mereka yang ada pengalaman dan kebolehan berlakon dialu-alukan.

Ganjaran dan imbuhan: Boleh bincang........ (kalau dapat Putarajaya PRU 13 ni, komisen dan pahala yang tidak putus-putus)


Parti kami parti PAS adalah satu-satunya agen EKSKLUSIF yang dilantik oleh Allah SWT untuk segala urusan, samada urusan duniawi mahupun akhirat.

Dijamin HALAL dan Dijamin SYURGA.


Nak jadi ustaz/ustazah bukannya susah sangat pun. Nak ada kelayakan mengkafirkan orang pun tak susah mana. Hanya perlu masuk politik dan jadi ahli parti PAS.

Abby Abadi, pelakon terkenal kini banyak berbicara pasal Tuhan, ketuhanan, hukum-hakam, Islam, Al-Quran, hudud dan lain-lain. Setelah kenal dan mengenali Allah SWT, Abby yakin telah mendapat hidayah dan kini berjuang berdakwah untuk Allah SWT. Setelah masuk parti poltik PAS.


Lebih kurang sama juga dengan Tan Sri Kadir 'Wahyu' Fadzir. Masuk PKR setelah seakan-akan mendengar suara Allah menyerunya kembali berjuang. Suara yang mati pun dia dengar, suara Tunku Abdul Rahman, Tun Fuad Stephens dan lain-lain. Yang ini, Allah SWT 'mewahyukan' dia masuk PKR pulak.

Siapa lah lepas ni akan dapat hidayah atau petunjuk agar berpolitik masuk DAP pulak.

Kembali kepada Abby Abadi. Dia telah naik darjatnya dan naik maqam setelah masuk parti PAS. Dulu jahil sekarang berilmu, sudah mengenal Allah SWT. Alhamdulillah, atas dasar persaudaraan Islam, saya harap Abby terus mendapat perlindunganNYA dan rahmatNYA.

Tetapi, persoalannya..... kenapa Politik? Kenapa masuk parti politik?

Saya faham tentang keghairahan dan emosi bila mendapat sesuatu yang 'baru'. Bukan nak kata dia bodoh politik, tetapi hakikatnya politik Islam dan mempolitikkan Islam adalah berbeza.

"Kami budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan."

Jangan jadi galah yang sentiasa menjolok ke sana dan sini. Jangan relakan diri untuk dijadikan alat untuk menjolok menghentam sana dan sini kerana arahan atau kerana rasa tanggungjawab parti atau kerana rasa akan dapat pahala. Tertanya-tanya  juga, siapa mentor Abby dalam PAS.

Saya nak tekankan di sini, berdakwah untuk Allah SWT, untuk menambahkan keimanan pada Allah dan berjuang di jalan Allah berbeza dengan berdakwah untuk parti PAS. Sama sekali tidak sama.

Sibuk kini bercerita pasal Islam, pasal Hudud, dan pasal negara Islam.

Bekas MB Perak, DS Nizar Jamaluddin menyatakan dalam persidangan DUN Perak maksudnya begini "Tolong nyatakan di mana dalam transkrip atau memorandum PAS yang menyatakan PAS akan melaksanakan negara Islam?" yang membawa erti PAS tidak akan melaksanakan negara Islam dan Hudud, (dengan niat prasangka baik, saya ambil maksud PAS belum lagi hendak melaksanakan hudud). Klik  kenyataan Nizar dalam sidang DUN

Presiden PAS, DS Tuan Guru Haji Hadi Awang pun menyatakan bahawa yang lebih utama adalah menyelesaikan tiga isu sebelum hudud boleh dilaksanakan. Ia berkaitan penggangguran, membasmi kemiskinan dan gaji minima. Baca sini. 

Apakah ini bukannya bermaksud, Hudud boleh tunggu, ada yang lebih penting. Jadi bagi mereka yang hendak hudud dilaksanakan serta-merta, tiada kompromi, kalau tidak bermakna mengingkari Allah SWT, sila rujuk pada tokoh pemimpin pujaan anda dahulu. 

Lepas dah rujuk dan minta nasihat pemimpin atasan seperti TG Hadi Awang dan Mat Sabu tentang hudud, maka langkah seterusnya ialah melangkah mayat Karpal Singh. Nak mempertahankan tanah kubur islam pun takut-takut, kerana nak jaga hati rakan seperjuangan DAP. Apa lagi dan mana lagi tanah islam yang akan diserahkan urusannya pada DAP semata-mata nak jaga hati rakan politik sehidup semati DAP kononnya atas semangat setiakawan dan kesamarataan.

Politik Islam kah jika tersirat kebencian tak berpenghujung? Menghentam sewenang-wenang sebelum berfikir. Jika yang ingin dilantik sebagai Perdana Menteri nanti adalah DS Anwar yang merupakan Raja Gimik dan Raja Auta yang menghalalkan apa cara sekalipun demi sebuah kerusi di Perdana Putra.

Ini bukan poltik islam. Ini politik hasutan, politik khianat, politik adu dumba dan politik temberang lebih. Politik macam ini lah yang membuat kita menyedari bahawa sesungguhnya politik dan Islam wajib dipisahkan.

Pada Abby yang abadi, nak bertanya juga, sudah kenal Allah ya! Bolehkah Abby rujuk dahulu dengan pemimpin PAS dan ulamaknya samada Allah yang Abby kenal itu sama dengan Allah yang Mat Sabu kenal. Tanyalah juga pada pemimpin agung PAS yang lain. Dan lihatlah apa jawab TG Hadi. Apa kata Mat Sabu. Apa kata Nik Abduh. Apa jawapan Haron Din.

Tanyalah, dan insyaAllah anda akan dapat jawapannya. Jika Hudud dilaksana, siapa mereka yang akan menggubal hukum itu ya, versi Mat sabu ke, versi Haron Din, versi Nik Abduh ke atau versi Hadi Awang. Atau nak pakai versi Dr Asri atau ustaz Azhar Idrus. Ada bezanya. Banyak beza.

Jadi, pada Abby, sabar lah. Jangan jolok sangat jika belum kenal mainan politik.

Jangan riak dan takabur kerana nikmat dan hidayah yang Allah kurniakan itu. 

Jangan tuduh orang yang tidak sokong PAS itu sesat dan tidak dapat petunjuk. 

Jangan sangka orang selain ahli PAS itu tidak kenal Allah.

Politik dan Islam ini lain, sebabnya orang menggunakan Islam untuk politik. Politik penuh dengan muslihat dan tipu daya. Orang pakai Allah untuk politik. 

Dan politik kotor dan berjanji palsu tiada dalam Islam(kecuali pada sesetengah islam mungkin ada, dan lagi dah jatuh wajib untuk menipu, menyamar dan berpura-pura). Sila rujuk pada pemimpin anda.

Akhir kata, baiklah berdakwah untuk mengajak yang bukan islam agar memahami islam dan pada saudara islam yang lain agar bertambah keimanannya kepada Allah. Jangan berdakwah untuk parti. Tidak pula berdakwah kerana rasa diri sudah betul, maka yang lain salah.

Janganlah memperdagangkan Allah semata-mata kepentingan politik parti PAS.










No comments:

Post a Comment



Your Feedback Is Always Appreciated.

Please do not spam, spam comments will be deleted immediately upon my review.

Regards

Mikka Adam
Back To Home