Saturday 6 October 2012

Oh! Selangorku, Oh! Sampahku

Kebajikan rakyat Selangor terabai lagi. Ingatkan isu kutipan sampah ini sudah selesai, namun berulang lagi. Ingatkan kerajaan ini benar-benar prihatin tentang masalah ini, rupanya tidak.

Apa lagi masalahnya?

Apa lagi alasannya?

Lori kompaktor khas untuk mengangkut sampah sudah dibeli. Malahan bas mewah super canggih untuk program merdeka rakyat juga sudah ada. 

Mengapa masalah sampah ini masih belum selesai? Janganlah terlampau sibuk naik bas merdeka rakyat, nak jelajah sana sini, Jelajah lah juga tong-tong sampah.

Jadi, mana pergi lori-lori kompaktor ini. Adakah kawasan kami dipinggirkan, mungkin kerana di sini penduduknya hampir 99% melayu?

Ini fakta terkini:

1. Dahulu: Jadual kutipan sampah adalah 3 kali seminggu dan ia dijalankan cukup teratur mengikut jadual. Penduduk tahu bila masa yang sesuai untuk meletakkan sampah di tong sampah kerana tidak mahu sampah terlonggok terlalu lama.

Sekarang: Proses kutipan jadi tidak menentu. Di tempat saya ini, dari sabtu minggu lepas sehingga ke hari ini, sabtu pukul 3.30 petang, hanya satu saja kutipan yang telah di buat iaitu pada hari Selasa lepas.

2. Dahulu: Lori pengangkut sampah kompaktor digunakan untuk mengangkut sampah.

Sekarang: Lori kecil 1 tan berdinding kayu digunakan untuk mengangkut sampah. Ada logik ke? Bayangkan sampah atau air sampah yang tercicir atau mengalir dari lori kayu ini?

Masalah kutipan sampah adalah masalah yang besar maka kerajaan PR Selangor yang ada pada hari ini semestinya serius menanganinya. Ianya berkaitan kebersihan, kesihatan dan kebajikan rakyat.

Pada masa artikel ini ditulis, jiran selang 2 rumah akan mengadakan kenduri kahwin esok (Ahad 7 Oktober). Namun saya lihat sampah masih lagi belum dikutip (kutipan terakhir Selasa) dan sampah berlimpahan keluar tong sampah dan akan mecacatkan pemandangan dan keindahan suasana kenduri kahwin. Apa lagi dengan bau atau lalat dan langaunya. 

Adakah pihak berkuasa ingin membiarkan penduduk sendiri mencari tempat buangan sampah mereka. Adakah ini corak pentadibran dan pengurusan yang baru? Delegasikan urusan sampah kepada empunya sampah?

Selesaikan dengan segera. Ini kerajaan kebajikan rakyat ke atau kerajaan katun mengkatunkan rakyat. Kalau tak mampu nak hadapi, serahkan pada yang mampu dan berpengalaman. Bukannya beri alasan demi alasan.

Kalau dahulu dikatakan kutipan ini ada unsur sabotaj, tapi sekarang apa pula alasan akan yang diberikan.

Saya ingin tegaskan supaya tindakan tegas diambil pada mereka yang terlibat:

Exco yang bertanggungjawab harus disingkir kerana gagal dalam tugasnya. Kalau pada awal tahun dahulu penduduk di sini mungkin memahami keadaan kerana pertukaran sistem pengurusan sampah di mana Alam Flora tidak lagi memungut sampah, dan kontraktor baru telah dipilih mengambil alih tugas itu. Tetapi sekarang sudah 9-10 bulan, masih belum boleh selesaikan? Karut betul exco kalau macam ini. Lemah dan tidak berdaya - hanya mampu beri alasan.

Kontraktor yang terpilih harus dibuang atau dikenakan tindakan undang-undang kerana gagal menunaikan tanggungjawab kontraknya. Itulah, orang nak kutip sampah, hang pun nak juga. Orang lain buat kerja dengan baik, hang main ikut suka-suka.

Kerajaan PR yang hanya tahu sibuk berpolitik, sibuk menghasut sana sini, bergaduh sesama sendiri dan rasa sudah cukup bagus mentadbir negeri tetapi terbukti haprak, kerajaan yang macam ini kita tidak mahu lagi. Sibuk mencari kesalahan orang lain, kesalahan sendiri walaupun busuk, dibaunya amat wangi. 

Kerajaan ini kerajaan yang lemah: isu sampah pun tidak dapat selesai, nak tadbir urus negara. Itulah orang jadi PM, hang pun nak jadi PM.


No comments:

Post a Comment



Your Feedback Is Always Appreciated.

Please do not spam, spam comments will be deleted immediately upon my review.

Regards

Mikka Adam
Back To Home